W dniach 5 do 25 maja 2013 nauczyciele naszej szkoły Elżbieta Zych i Marek Sotwin przebywali w Wielkiej Brytanii w związku z udziałem w szkoleniu metodyczno-językowym Bi-Component In-Service Training Course zorganizowanym przez Shadows Professional Development for Europe. Oto ich krótka relacja z pobytu na obczyźnie:
W niedzielę 5 maja około godziny 8:00 wylecieliśmy z Balic i po 2 godzinach spokojnego lotu, około 9:00 tamtejszego czasu wysiedliśmy z samolotu na Londyńskim lotnisku Stansted. Dojazd autobusem do centrum Londynu na Victoria Station zajął nam około 1,5 godziny. Stąd mieliśmy jeszcze tylko 2 godziny drogi autobusem do Bournemouth - miejsca naszego szkolenia. Mogliśmy więc sobie pozwolić na kilkugodzinne zwiedzanie Londynu po zostawieniu bagażu w przechowalni. Wieczorem zgodnie z planem dotarliśmy do Bournemouth.
Następnego dnia rozpoczęliśmy nasz kurs, który składał się z dwóch zasadniczych części:
Pierwsza część to przygotowanie językowe i kulturowe, które odbywało się od 6 do 10 maja w Richard Language College. Pierwszy dzień rozpoczął się od testów znajomości języka angielskiego: rozumienia ze słuchu, czytania, pisania i mówienia. Po sprawdzeniu wyników zostaliśmy przydzieleni do odpowiednich grup, dostaliśmy odpowiednie do stopnia zaawansowania podręczniki i odbyły się pierwsze zajęcia z języka angielskiego. Przez kolejne 4 dni w godzinach od 9:00 do 16:00 odbywały się zajęcia z języka angielskiego, przy czym zajęcia popołudniowe odbywały się z innym nauczycielem i poza rozwijaniem umiejętności językowych miały też na celu poznanie zwyczajów i kultury Wielkiej Brytanii. Grupy językowe były niewielkie, np. nasze były 2 i 5-osobowe. Poziom zajęć był doskonale dopasowany do naszych umiejętności. W czasie zajęć używany był wyłącznie język angielski. Stosowano zróżnicowane metody i formy nauczania, była praca w grupach, gry edukacyjne, używano komputera z projektorem.
Druga część kursu trwała 2 tygodnie i odbywała się w Avonbourne College. Jest to szkoła dla dziewcząt w wieku od 11 do 16 lat. Ponadto posiada oddział dla młodzieży w wieku 17-18 lat, tzw. "sixth form". Nauczycielem, który organizował nasz pobyt w szkole była pani Victoria Baker. Mieliśmy możliwość obserwowania zajęć pani Victorii, ale również zajęć prowadzonych przez wielu innych nauczycieli. Byli to m.in. Charlotte Juddery, Matt Hayden, Amy Huges, Keith Williamson, Rosie Jackson, Amanda Kelley, Mr Driscoll.
13 maja - Pan Howard Curtis oprowadził nas po całej szkole i opowiedział o jej organizacji i funkcjonowaniu. Następnie obserwowaliśmy kilka lekcji technologii informacyjnej. Nowością dla nas było nauczanie interesującego systemu programowania Scratch oraz powszechne wykorzystanie szkolnej sieciowej platformy edukacyjnej Frog.
14 maja - cały dzień podążaliśmy za uczniami jednej klasy, widzieliśmy więc lekcje fizyki, języka francuskiego, technologii informacyjnej, języka angielskiego oraz historii. Najbardziej podobała mi się lekcja fizyki - nauczycielka wyświetliła ciekawą animację dotyczącą przewodnictwa cieplnego ciał stałych, potem uczniowie dostali na kartkach pytania problemowe i pisali odpowiedzi, a na koniec po omówieniu odpowiedzi było jeszcze doświadczenie dotyczące przewodnictwa cieplnego czterech różnych metali. Zwróciłem uwagę, że na wszystkich lekcjach były wykorzystywane tablice multimedialne, tradycyjnych tablic nie było w żadnej sali lekcyjnej.
15 maja - obserwowaliśmy 4 lekcje języka angielskiego dla obcokrajowców z wykorzystaniem ciekawych metod nauczania. Widzieliśmy np. rodzaj gry w karty z wypowiadaniem słów zapisanych na tych specjalnie przygotowanych kartach. Następnie braliśmy udział w lekcjach technologii informacyjnej podczas których uczniowie pracowali nad projektem strony internetowej w programie Macromedia Dreamweaver.
16 maja - obserwowaliśmy zajęcia z biznesu dla starszej młodzieży (sixth form) na temat B2B - Business to business oraz Economies of scale. Były to wykłady z wykorzystaniem tablicy multimedialnej. Potem uczestniczyliśmy w lekcji z zastosowaniem gry ekonomicznej - uczniowie zostali podzieleni na zespoły i podejmowali decyzje biznesowe, które nauczyciel wprowadzał do arkusza kalkulacyjnego i po przeliczeniu podawał wyniki. W tym dniu obserwowaliśmy też lekcje technologii informacyjnej z ćwiczeniami w arkuszu kalkulacyjnym.
17 maja - zostaliśmy zaproszeni do sąsiedniej szkoły dla chłopców Harewood College, gdzie obserwowaliśmy kilka lekcji oraz mieliśmy okazję porozmawiać na temat systemu szkolnictwa w Wielkiej Brytanii oraz systemu oceniania i egzaminowania w szkole.
20 maja - odwiedziliśmy szkolną bibliotekę oraz obserwowaliśmy różne formy zajęć wyrównawczych dla dzieci, np. zajęcia dla dzieci trudnościami w nauce, zajęcia integrujące dla dzieci z problemami natury psychologicznej. Mieliśmy też możliwość zobaczyć pracę nauczycieli wspomagających w czasie lekcji matematyki oraz języka angielskiego dla obcokrajowców.
21 maja - włączyliśmy się w pracę szkoły jako nauczyciele wspomagający w czasie kilku lekcji języka angielskiego dla obcokrajowców. Pomagaliśmy dzieciom, które mają trudności z przystosowaniem się do nowego dla nich środowiska lub po prostu z posługiwaniem się językiem angielskim. W tym dniu uczestniczyliśmy też w lekcji programowania w języku Visual Basic, obserwowaliśmy sprawdzian z arkusza kalkulacyjnego oraz konsultacje z informatyki.
22 maja - odbyło się dłuższe spotkanie z panią Victorią Baker, w czasie którego odpowiedziała nam na pytania, które nasunęły nam się w czasie pobytu w szkole. Rozmawialiśmy m. in. o organizacji pracy nauczyciela w brytyjskiej szkole, o systemie kar za niewłaściwe zachowanie lub brak postępów w nauce, o zadaniach domowych dla uczniów w związku z tym, że uczniowie nie posiadają własnych podręczników (podręczniki kupuje szkoła a nauczyciel wypożycza je na czas lekcji). Następnie mieliśmy spotkanie z administratorami szkolnej sieci komputerowej. Szkoła jest duża, uczy się w niej ok. 1200 uczniów i posiada ok. 700 komputerów w związku z czym zatrudnia trzech pełnoetatowych pracowników, którzy zajmują się zakupami sprzętu komputerowego, instalacją oprogramowania, administrowaniem siecią i szkoleniami komputerowymi dla pracowników szkoły. Mieliśmy okazję porozmawiać o ich pracy, zobaczyć serwerownię, infrastrukturę i oprogramowanie. Było to dla nas interesujące ze względu na to, że większość z tych zadań wykonują w polskich szkołach nauczyciele informatyki.
23 maja - ponownie zostaliśmy zaproszeni do szkoły dla chłopców - Harewood College, gdzie uczestniczyliśmy w lekcjach technologii informacyjnej. Po zajęciach analizowaliśmy programy nauczania i system egzaminowania z wiedzy informatycznej. Mieliśmy okazję zwiedzić szkołę i obserwować pracę administracji szkolnej.
24 maja - uczestniczyliśmy w zebraniu Rady Pedagogicznej zorganizowanej i przeprowadzonej przez dyrekcję szkoły. Tematem spotkania była frekwencja, postępy w nauce i wyniki z ostatniego egzaminu. Dyskutowano też nad doborem metod wychowawczych dla uczniów sprawiających problemy. Obserwowaliśmy też pracę szkolnej administracji - załatwianie spraw uczniów, nauczycieli, rodziców i osób przychodzących z zewnątrz.
Nasz pobyt w Wielkiej Brytanii został sfinansowany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji. Wymagało to wypełnienia pewnej ilości formularzy ale było warto. Zachęcamy wszystkich do korzystania z takich szkoleń. Wszystkie informacje są dostępne na stronie internetowej www.comenius.org.pl w zakładce Mobilność Szkolnej Kadry Edukacyjnej. Sami też służymy pomocą. Na podanej stronie są też interesujące propozycje dla uczniów.
A co robiliśmy w weekendy? Zwiedzaliśmy Londyn, Windsor, Eton, Oxford, Salisbury, Stonehenge, Christchurch, Poole, Jurassic Coast... Zapraszamy do galerii zdjęć.
Elżbieta Zych i Marek Sotwin
Napisane przez MS
dnia 15.06.2013 17:02 ·
0 komentarzy ·
6938 czytań ·